|
Verksamheten är inspirerad av Maria Montessoris pedagogiska tankar om barns utveckling. Hon hävdade att barnet bör få utvecklas fritt på det stadium som det befinner sig på. Det ska själv söka sig fram till vad det vill göra. Barnet väljer alltså själv vad det vill fördjupa sig i och också tidpunkten för när detta ska ske. Lärarens uppgift är att:
Vägen till utveckling, enligt Montessori, går alltså via ett aktivt och koncentrerat arbete där motivation och disciplin kommer inifrån. Motivationen ska komma inifrån barnet självt, liksom belöningen i form av att barnet själv känner att de har lyckats. Den sociala utvecklingen ska resultera i en förmåga till samspel, ömsesidig respekt och tålamod. Vi på Trollet har anpassat Montessoris idéer efter vad som står i
läroplanens mål och efter dess riktlinjer för normer och värdegrund: |
GROVPLANERING AV VERKSAMHETEN Språket - vi läser sagor, rim och ramsor, sjunger samtalar. Taktil perception (beröringssinne) - vi leker kull, blindbock, bakar leker med lera, leker med ” beröringspåsen ” som innehåller olika former eller olika saker. Kinestetisk perception (kroppskännedom) - Barnen lär sig vad de olika kroppsdelarna heter, lekar kring hur kroppen rör sig övar förståelsen om var i rummet man befinner sig och att kroppen har två sidor. Vi ritar självporträtt. Grovmotorik - alla slags rörelselekar, gymnastik ute och inne besök på badhuset. Finmotorik - barnen ägnar sig åt bollspel, klipper, arbeta med vatten och färg, lägger pussel, arbetar med pärlor, bygger med klossar, leker olika bygglekar, sjunger fingersånger. Visuell perception (synsinne) - barnen leker ”Följa John”, ritar och målar, leker bygglekar, Kims lek, spelar Memory . Auditiv perception (hörsel) - barnen övar rytmik, provar enkla instrument, lyssnar på musik, skanderar rim och ramsor. Smak - och luktsinne - vi leker smak och luktlekar. Social emotionell utveckling - övas vid måltiderna, samlingarna och diverse utflykter både i närmiljön och i stan. Matematik – olika övningarna både muntliga och att lära sig skriva olika tal addera och subtrahera. Läsa och skriva – substantiv leken, bokstäver, skriva och lära sig läsa enklare text. Experiment – olika slags experiment i första hand med vatten, is, och luft. Praktisk arbete – potatisgrätang, pressa apelsinsaft, skiva banan duka på och av torka bord m.m.
EN FÖRUTSÄTTNING FÖR ATT VI VUXNA SKA KUNNA STÖDJA BARNEN I DERAS UTVECKLING, ÄR ATT VI HAR RESPEKT FÖR BARNENS FÖRESTÄLLNINGSVÄRLD OCH EN VILJA ATT FÖRSTÅ. ”Kunskap och lyhördhet gör oss följsamma och stödjande. Vi lär oss att inte släcka barnets spontana vetgirighet med stelbenta vuxenåtgärder” Daghemmet Trollet AB |